Aleksandra Nikolajeva “Pühendumusest fanatismini” ja Brita Maripuu “Sipelgapesa”

3.10 kell 18.30 avatakse Jakobi galeriis kahe Tartu Lastekunstikooli vilistlase näitused. Aleksandra Nikolajeva lõpetas kooli 2022. aastal ning tema esimene isikunäitus “Pühendumisest fanatismini” on mitmekülgne sissevaade Aleksandra loomingusse. Brita Maripuu näitus “Sipelgapesa” hõlmab kollektsiooni söemaalidest. Näitused jäävad avatuks 27. oktoobrini.

Aleksandra Nikolajeva (s. 2005) on kunstnik ja animaator, kes noorusele vaatamata keskendub oma loomingus mälestustele, nostalgiale ning nende mõjule olevikule ja alateadvusele. Tema teosed on tihti autoportreed, mille maalimine on aidanud tal ennast paremini mõista. Aleksandra lõpetas Tartu Lastekunstkooli 2022. aastal ning õpib praegu Jaan Poska Gümnaasiumis.

Näitusel “Pühendumusest fanatismini” eksponeeritakse teoseid kunstniku aastapikkusest eluperioodist, kui ta pühendas ennast täielikult oma loomingule. Seitsme kuu jooksul animeeris ta 90-sekundilise animafilmi “Cervus”, mis koosneb ligi 350 ainulaadsest käsitsi joonistatud kaadrist, millest 71 on näitusele välja pandud. Ülejäänud vabal ajal lõi ta maaliseeria, mille kompositsioonid ja värvikeel põhinevad lapsepõlve mälestustel.

Brita Maripuu süveneb oma teostes peresuhete erinevatesse etappidesse, alates lapsepõlve mälestustest ja kasvamise keerukusest kuni magusmõrkjate hetkedeni, kui lapsed pesast lahkuvad, et luua oma iseseisev elu. Maalid toimivad visuaalse jutustusena, kutsudes külastajaid kronoloogilisele teekonnale läbi perekonna ja kodu, nii rõõmsate kui ka keeruliste hetkede.

Ruumi sisenemisel tervitavad külastajaid maalid, mis äratavad lapsepõlve süütuse ja imestuse. Kujutatakse mängu, uurimist ja sidemeid vanemate ja laste vahel.  Teosed rõhutavad varju ja kaitse kontseptsiooni ja hoolitseva keskkonna tähtsust. Külastajad juhitakse uurima teismeea aastaid, kus kunstiteosed kujutavad noorukiea väljakutseid ja muutumist. Struktureeritud sipelgapesa ja muutuva perekonnakorralduse kontrast on selles osas selgelt nähtav. Kunstnik ise on materjalivaliku kohta öelnud: “Must-valge tehnika paelub mind, kuna aitab selgemalt näha kompositsioone ja mõjub puhtana. Monokroomsuses peitub midagi ebamaiselt võluvat. Söega maalimisel olen materjaliga heas kontaktis ning see inspireerib mind oma primitiivse ja mõnevõrra visandliku tunnetusega.” 

Näituse süda keskendub hetkele, mil lapsed lahkuvad oma lapsepõlvekodust, et iseseisvuda, minnes läbi vastandlike emotsioonide rägastiku. Edasi kohtuvad külastajad teostega, mis sümboliseerivad vanemate mõtteid ja mälestusi, kui nad jälgivad oma järglaste iseseisvusele asumist, julgustades mõtlema vanemaks olemise ohverdustele ja rõõmudele. Näituse viimane osa kujutab elu tsüklilist loomust, uute perede ja kodude teket, rõhutades perekonna ja pesa kestvat pärandit. “Sipelgapesa” loob emotsionaalse ja mõtlemapaneva kogemuse, kasutades sütt, lõuendit ja paberit, et luua paralleel sipelgate maailma ja perekonna universaalse teekonna vahel, lapsepõlvest täiskasvanuks saamiseni ja edasi.

Tööde autor Brita Maripuu on noor alustav kunstnik, ta on lõpetanud Kõrgema Kunstikooli Pallas ning õppinud Erasmus programmi kaudu Portugalis ja Ungari pealinnas Budapestis. Varasemalt on autoril toimunud kaks isikunäitust,  ta teosed on olnud üleval mitmetel grupinäitustel ning kunstioksjonitel. 

Lisainfo:
Keret Altpere tel +372 5149604